Close Sidebar
Type & Hit Enter To Search

Poate ați observat că academia noastră are un logo nou. Mișcarea asta face parte dintr-una mai amplă: am făcut un site pentru asociația noastră, Brain Fitness, și am mutat atelierele pentru adulți pe un alt site, sub numele Club Revdepov. Plus câteva modificări pentru Revista de Povestiri. Să le luăm pe rând:

Academia Motanov

Singura modificare evidentă a fost schimbarea de logo, în linie cu noile logo-uri ale celorlalte proiecte. În rest, am pus sub el, pe site, o propoziție simplă: „juniorii de exprimă”. Asta e ceea ce ne dorim să încurajăm la juniorii care trec prin atelierele noastre. În ateliere, ei explorează feluri în care își pot exprima creativitatea. Pentru că nouă ni se pare că vârsta mică e pentru explorat, iar vârsta mare pentru specializat. Sigur că un grad de suprapunere între una și alta e absolut binevenit. De asemenea, vom publica povestirile de la atelierul de scriere creativă pe blog (aici), prea scriu adulții peste tot, să mai scrie și copiii, că ei au puncte de vedere mai mișto!

Asociația Brain Fitness

Asociația noastră n-avea site, adică un loc în care să povestim care e profilul nostru, cine sunt fondatoriicum am apărut, ce proiecte avem. Am răscolit printr-o grămadă de poze și am structurat informația, așa încât să se înțeleagă mai ușor. Am scris în engleză pentru că ne dorim să fim parteneri într-un proiect internațional la un moment dat.

Club Revdepov

Poate nu știați, dar înainte să organizăm ateliere pentru copii, ne-am ocupat de adulți. Și o facem în continuare. Atelierele se înmulțiseră și într-o zi ne-au cerut o casă numai pentru ele. Avem o comunitate de peste 400 de absolvenți creativi, care nu stau degeaba, așa că o să le promovăm realizările pe blogul Clubului.

Revista de Povestiri

Între momentul în care am încetat publicarea pe hârtie și octombrie 2015, n-am mai publicat povestiri nicicum. Ne-am dat seama că e păcat, mai ales că din atelierele de scriere creativă pentru adulți antrenorii aleg mereu povestiri bune. Așa că vom publica aceste povestiri care supraviețuiesc feedbackului pe site. Ca să nu limităm accesul la publicare doar la cei care participă la ateliere, am decis să facem și un concurs de povestiri trimestrial.

Ei, cam asta a fost povestea, poate nu e prea interesantă pentru voi, dar trebuia s-o spunem, că doar ne-a luat vreo 3 luni să o înfăptuim!

Simina

Am făcut un concurs și am ales 10 câștigători. Mai precis, Diana Necșulescu, antrenoarea atelierului de desen e cea care ne-a ajutat cu selecția. Felicitări tuturor copiilor înscriși!

Adina Rosetti ține la Academia Motanov atelierul de scriere creativă pentru copii între 10 și 16 ani. Poate știți deja că Adina e scriitoare și jurnalistă, a publicat la Curtea Veche un roman – Deadline (2010), o carte pentru copii – Domnișoara Poimâine și joaca de-a Timpul (2014) și o carte de proză scurtă – De zece ori pe buze (2015).

Am întrebat-o una, alta aporopo de a patra ediție a atelierului, care începe toamna asta. Înscrierile sunt deschise. Detalii aici.

1. După trei ediţii de atelier de scriere creativă pentru copii şi o şcoală de vară secretă, ce s-a modificat în felul în care priveşti atelierul?
Am învăţat mai multe despre copii şi despre scris. Sincer, la început nu credeam nici eu că se poate scrie pe loc, având o temă dată… Mie mi-ar fi foarte greu să fac asta. Dar copiii mi-au arătat că se poate, că poţi să-ţi chemi creativitatea şi să te joci cu ea. Am învăţat să improvizez mult, pentru că nu toate exerciţiile se potrivesc oricărui grup de copii. Am mai învăţat şi că fiecare grup e diferit şi are dinamica lui proprie. Am învăţat şi că nu au răbdare să asculte prea mult lucruri pur teoretice şi că cel mai bine se învaţă ceva în joacă. Cel puţin la şcoala de vară „secretă” am renunţat de multe ori la notiţele cu care venisem de acasă şi am improvizat la faţa locului exerciţii şi idei noi, inspirate de ceea ce-şi doreau copiii.

2. Despre ce le place copiilor să scrie?
Cel mai mult le place să inventeze întâmplări fantastice. Să reinterpreteze basmele, aducând personajele în realitatea în care trăiesc ei (să vedeţi cum caută zmeii prinţese pe Zoozle, un portal magic de căutare copiat după Google). Le plac interviurile imaginare cu personajele lor preferate din filme şi cărţi. În scrierile băieţilor se strecoară aproape întotdeauna câte o sabie laser sau o maşinărie complicată (Insecto-Sopârlo-Maşina 9000). O fetiţă i-a luat un interviu fictiv scaunului nr. 13 din Ateneul Român…(ambele aici) Am avut şi scrisori de dragoste adresate felului de mâncare preferat (pizza) sau scenarii de film suprarealiste cu iepuraşi obezi.

3. Ce li se pare mai greu de învăţat?
Am încercat să predau nişte noţiuni de jurnalism narativ şi eseu personal şi aici mi se pare că ne-am împotmolit puţin. Ideea că nu trebuie să se abată de la realitate nu li s-a părut prea grozavă. Li se pare greu să scrie despre ei înşişi, pentru că li se pare că în imaginaţie se întâmplă întotdeauna lucruri mai … „amazing” (ca să-l citez pe un băieţel) decât în realitate.

scoala de vara de scriere creativa

4. Ce le place să citească? Cum reacţionează la temele celorlalţi?
Lecturile puştilor „din ziua de azi” sunt destul de diferite faţă de cele de pe „vremea noastră”. Mulţi dintre ei sunt entuziasmaţi de fantasy-uri şi SF. Am tot promis că o să mă apuc să citesc Stephen King ca să ţin pasul cu ei. Neil Gaiman, Roald Dahl şi Michael Ende se află pe lista autorilor pentru copii preferaţi. Harry Potter şi Hunger Games sunt în top în jurul vârstei de 12 ani. Dar am avut şi o fetiţă în clasa a şaptea care citea Nostalgia lui Cărtărescu şi poezii de Gellu Naum.

5. Care sunt momentele tale preferate din atelierele de până acum?
Mi-e greu să aleg nişte momente preferate. Întotdeauna ne distrăm şi râdem mult. Poate cumva momentul de final, în care copiii primesc revistele cu poveştile scrise de ei şi sunt extrem de mândri şi bucuroşi, îşi dau dedicaţii şi autografe şi în aer pluteşte o mare emoţie. Mi se pare frumos că leagă prietenii care pornesc de la dragostea pentru cărţi şi poveşti şi unii dintre ei continuă să ţină legătura şi după atelier.

de Motanov

A fost scurtă. Abia ce mă pregăteam să calc cu dreptul din față pragul școlii, când un motan burtos cu vestă m-a ridicat de ceafă și m-a aruncat înapoi în curte. Am mai încercat pe geam, pe coș, prin subterane, dar, oriunde scoteam capul, o felină cu prestanță mă prindea și mă dădea afară. Până la urmă, am convins un pisoi mai aventuros să mă bage la el în ghiozdan și să mă scoată numai după ce începe ora.

De data asta, n-am mai ajuns în curte, ci în biroul directorului. Burtosul cu vestă, ce să vezi.

— Cum te cheamă, obraznicule?
— Motanov. De ce nu mă lași, nene, să stau și eu la școală? Ce mă dai afară, n-am apucat să fac nicio prostie!
— Păi, ia spune, Motanoave, mai văzuși tu blană mov la noi în instituție?
— Da, vreo trei smocuri, dacă m-ați tot aruncat.
— Noi educăm doar pisici alb-negru, n-ai ce căuta aici. Du-te la Școala Color.
— Unde mai e și asta?
— Nu știu decât că există, dar locul anume e secret, probabil ca să scape de inspecțiile școlare, măgarii.
— Sunt și măgari?
— Mai știi… nu m-ar mira. Hai, valea, să nu te mai prind pe la noi!

Și iar am zburat ca un porumbel catapultat.

Am ajuns acasă și am certat-o pe mama că m-a trimis la școală să mă fac de râs și că m-a făcut mov, și până la urmă de ce sunt eu mov? și uite că mă-nchid în cameră și gherăi toată mobila, și afișele mele cu supereroi, le fac franjuri, și nici lapte nu mai beau până nu îmi cumpără vopsea să mă fac negru! Sau alb! Sau zebră!

***

A doua zi dimineață, am găsit o pisică verde pe fotoliu. Stătea picioare peste picioare și mesteca gumă. Când m-a văzut, a făcut un balon mare și m-a prins în el. M-a aruncat pe spate ca pe un sac, și-a luat la revedere de la mama cu o mișcare din coadă și duși am fost. Mirosul balonului în care călătoream era plăcut și adormitor, așa că, nicio surpriză, am adormit.

~ poate continuați pe cont propriu, poate la atelierul Adinei ~

Am primit o veste bună de la un sol simpatic al Asociației Curtea Veche: săptămâna viitoare începe NARATIV! Puteți da o raită prin program pe site-ul festivalului și, ca să rămâneți conectați la noutăți, vă invităm să dați un join convins pe Facebook. Locurile la evenimentele festivalului sunt gratuite, dar limitate, așa că cercetați din timp!

Din comunicatul de presă:

Proiectul cultural este finanțat de ARCUB în cadrul programului cultural  “Ești București”. Evenimentul va avea loc la Librăria Cărturești Verona în perioada 21-27 septembrie și va cuprinde o serie de activități gratuite susținute de pedagogi non-formali, artiști, specialiști în educație și psihologia copilului.

Destinat în principal copiilor cu vârste între 8 și 14 ani, programul festivalului propune atât ateliere interactive (printre care Teatrul Cititorilor, Roman Grafic, Storytelling, Rime și Ghicitori pentru dezvoltarea fluenței timpurii), spectacole lectură, cât și conferințe dedicate părinților și cadrelor didactice prin care se prezintă tehnici de încurajare a lecturii în rândul celor mici. Toți cei care doresc să participe la eveniment se pot înscrie gratuit pe www.narativ.ro de unde pot afla și calendarul complet al activităților.

„Numărul scăzut al cititorilor, rata de nepromovare a examinărilor naționale și lipsa gradului de înțelegere a textelor ne arată că trebuie să le demonstrăm tuturor elevilor din București că cititul este distractiv. Cred că în noi, adulții, stă responsabilitatea de a aduce lectura mai aproape de sufletul copiilor și, în acest sens, am pregătit o adevărată sărbătoare dedicată actualilor și viitorilor cititori.” declară Iren Arsene, președinte al Asociației Curtea Veche.

Evenimentul are și o componentă caritabilă prin strângerea de fonduri online și cutii de donații amplasate în Librăriile Cărturești. Fiecare sumă donată ajută la integrarea copiilor din mediul rural în programul național de lectură “Cărțile copilăriei” prin care Asociația Curtea Veche realizează donații de carte și creează cluburi de lectură în comunități din medii defavorizate.

Mai multe detalii despre Asociația Curtea Veche și programul național de lectură “Cărțile copilăriei” puteți afla de pe site-ul www.asociatiacurteaveche.ro  și Facebook.com/AsociaţiaCurteaVeche.

Până pe 20 septembrie, vă puteți înscrie la atelierele jucăușe ale Academiei Motanov.

Atelierul de scriere creativă e coordonat de scriitoarea Adina Rosetti, are la activ 3 ediții și o școală de vară cu absolvenți din primele ediții și multe povestiri scrise de copii, pe care le puteți citi navigând prin tagul scriere creativă. Atelierul le deschide copiilor apetitul pentru citit și le face cunoștință cu genurile scrierii – copiii experimentează ficțiunea, non-ficțiunea și învață să construiască o poveste. Atelierul e prezentat în detaliu aici. Am făcut o listă de competențe antrenate aici.

Atelierul de desen e coordonat de ilustratoarea Diana Necșulescu și e axat pe desenul de personaj, ceea ce pentru participanții de anul trecut s-a dovedit foarte amuzant. Copiii pornesc de la forme simple și învață cum să contureze un personaj și să-l ilustreze în mai multe situații din povestea lui. Ce personalitate are?, cine sunt prietenii lui?, ce-i place să facă? sunt întrebări prin care îți cunoști mai bine vedeta pe care o creezi, fie că e un urs, un papagal sau un rechin care înghite toată scena. Atelierul e prezentat în linii fine aici.

Înscrierea la ateliere se face cu un mail către simina arond motanov punct ro, în care să ne spuneți numele și vârsta juniorului și la care să atașați o povestire/un desen. Dacă nu vreți să atașați, ne puteți scrie în mail ce fel de povești îi plac – filme/desene/cărți/jocuri preferate, să ne facem o idee.

Ce credem noi e că, dacă ne place să scriem sau să desenăm, e semn de înclinație, iar înclinația merită investigată și antrenată!

Am primit de la Intuitext vestea de mai jos. Participanții sunt deja selectați, dar puteți participa la concursul pentru tabăra de anul viitor, detalii aici.

Tabăra Gazeta Matematică și ViitoriOlimpici.ro revine între 17-22 august, la Câmpulung Muscel, cu cea de-a șasea ediție!Tineri pasionați de matematică, din întreaga țară, au trecut prin etapele de concurs începute în octombrie, iar o parte dintre ei s-au calificat în etapa finală și sunt pregătiți pentru această tabără inovativă!

Anul acesta, în tabăra* considerată o adevarată pepinieră de talente, vor participa 200 de elevi din întreaga țară, 4 invitați dintre cei mai buni de la Balcaniada de juniori și 46 de profesori.

Concursul și tabăra Gazeta Matematică și ViitoriOlimpici.ro au scopul de a pregăti elevii din clasele IV-XII pentru obținerea performanței la nivel de olimpiadă. Participarea în tabără este gratuită, selecția realizându-se pe baza performanțelor copiilor din primele 7 etape ale concursului, etape care se desfășoară pe parcursul unui an școlar: Organizarea taberei este o provocare de fiecare dată. Încercăm să menținem acest concurs total gratuit, așa încât fiecare copil talentat și pasionat să aibă șansa participării și pregătirii la școala noastră de matematică. Credem că atât concursul, cât și tabăra Gazeta Matematică și ViitoriOlimpici.ro reprezintă o șansă la performanță, a declarat Costel Chiriță, Project Manager și co-organizator tabară.

Ediția cu numărul șase va aduce copiilor un program diversificat, care le va antrena intelectul, curiozitatea și creativitatea. Programul taberei stă martor în acest sens, după cum chiar Simona Ungureanu, Product Manager ViitoriOlimpici.ro și co-organizator tabară, ne spune: Ne bucurăm să păstrăm tradiția și, cu ajutorul sponsorilor, să menținem gratuită tabăra concursului Gazeta Matematică și ViitoriOlimpici.ro. Pe lângă activitățile de matematică, așteptate de acești copii incredibil de motivați, perseverenți și talentați, avem și multe surprize: anul acesta avem o tematică a taberei – hard rock, avem activități în premieră – vom ecologiza unul dintre parcurile Câmpulungului, ateliere de programare, grafică digitală, artă, dezvoltare personală, concursuri sportive și mult așteptatul campionat de șah.”.

Mai multe informații despre concurs și despre tabără puteți afla accesând www.viitoriolimpici.ro.

* Tabăra reprezintă Etapa Finală a concursului Gazeta Matematică și ViitoriOlimpici.ro, concurs realizat în parteneriat Societatea de Știinte Matematice din România și INTUITEXT, cu sprijinul BitDefender, Țuca Zbârcea și Asociații și a mai multor sponsori locali.

Copii, avem concurs pentru voi! Până pe 1 septembrie, vă invităm să ne trimiteți o povestire sau un desen pe adresa simina @ motanov punct ro.

Premii

concurs academia motanov

Cine poate participa

Pot trimite povestiri copiii între 10 și 16 ani, iar desene așteptăm de la cei între 7 și 12 ani. Concursul e deschis copiilor din toată țara, cu precizarea că cele două mari premii – participarea la atelierul de scriere creativă și la atelierul de desen – vor merge la doi copii din București, pentru că aici ținem atelierele.

Ce premiem și cine jurizează

Premiem în primul rând originalitatea, adică imaginația lăsată să zburde. Apoi, contează și atenția cu care copiii au scris și au desenat, adică să fi dus povestea sau desenul până la capăt. Cele mai surprinzătoare povestiri și desene vor fi alese de antrenoarele celor două ateliere pe care le organizăm, Adina Rosetti și Diana Necșulescu.

Înscrierea în concurs

Ne trimiteți mail cu titlul „Concurs Academia Motanov”, la care atașați povestirea/desenul. În mail, ne scrieți și numele, vârsta, localitatea.

Când anunțăm rezultatele și cum ridicați premiile

Rezultatele vor fi anunțate pe site și pe mail cel târziu pe 6 septembrie. Dacă sunteți din București, ne faceți o vizită să ridicați premiul, dacă nu, vi-l trimitem prin poștă. Primele 2 premii înseamnă participarea la atelierele care încep pe 26 septembrie, aveți mai multe detalii pe linkurile de mai sus.

Vă dorim inspirație și chef să vă jucați cu noi de-a concursul!

(poveste colectivă scrisă în cadrul Şcolii de vară de scriere creativă a Academiei Motanov. Autori: Ioana Popescu, Alexia Uscatu, Daria Anghel, Janna Grigoraş, Ana Cernea, Sară Nica Vânău, Horia Bogdan Matei, Ştefan Radviczki şi David Radviczki Coordonator: Adina Rosetti)

scoala de vara de scriere creativa

Aburul dulce se ridică uşor din cana ciobită, mirosind a bună dimineaţa. Nu că aş fi dormit – mai sunt doar 11 ore până la vernisaj. Abţinându-mă să număr şi minutele, îmi spun că totul va fi bine şi privesc cum soarele este filtrat de crengile copacului din curte. Din apartament curge un solo de jazz energic care s-ar auzi perfect, dacă nu s-ar fi apucat gâsca asta să cârâie. E o gâscă grăsuţă şi gălbuie care mi se pare că are faţă de Mirabela, iar împreună cu o altă gâsculiță manâncă din polistirenul rozaliu şi se bălăcește într-un iaz improvizat în mijlocul curţii prea mici. Bănuiesc că este animalul de companie al vreunui vecin excentric…

M-am mutat aici de puţin timp, special pentru a avea spaţiu de o expoziţie, la care am muncit atât de mult. Oricum, mi-e de ajuns apropierea de motanul negru şi bătrân care se perindă prin împrejurimi. L-am numit Giani, pentru că are o privire pişicheră şi e mereu însoţit de altă senorita. Totuşi, poate o să-mi cunosc vecinii la vernisaj; nu le-am strecurat o invitaţie, pentru că nu voiam publicitate şi din frica de a trebui să leg o conversaţie plictisitoare de la care nu eram în stare să mă eschivez. Trebuia să mă concentrez doar pe expoziţie.

Luând o gură de ceai, şi verificând mental toate detaliile privind vernisajul, dintr-odată, peste ronţăiala polistirenului, aud sunetul a vreo duzină de zăvoare trase, dând la iveală o siluetă dolofană care se îndreaptă spre mine.

 

Fără să aştept măcar o secundă, mă apropii, terifiată de emoţie, de fereastra îngălbenită. Ating uşor geamul şi îl împing spre exterior. Mă uit. Gâştele nu mai sunt. Motanul negru nu îşi mai face nici el apariţia. Nu e nimeni. Este totul atât de liniştit. Cred că, de fapt, silueta dolofană este reflexia mea în geamul din cameră. Totuşi nu cred că m-am îngrăşat atât de mult în ultimul timp. Îmi vin toţi blugii.
Chiar dacă este deja a doua zi când îmi petrec numeroase ore în locul acesta straniu, nu am observat niciun vecin. Ciudat. Mai bine închid geamul. Cred că sunt doar foarte stresată. Nimic din ce am văzut pe geam nu e adevărat. Probabil e un vis.

Mai sunt trei ore până începe mult aşteptatul vernisaj, aşa că mă voi duce până la magazinul de la colţ să mai cumpăr nişte covrigei. Aşa vor trece mai repede minutele şi orele de dinainte de eveniment. Mă întorc imediat, deci nici nu mai are rost să încui uşa. Sting lumina, închid muzica ce se aude în surdină, în lipsa sunetelor enervante scoase de gâște. Îmi pun paltonul auriu şi plec în grabă.

 

Îndată ce ies, mă simt chiar mai neliniştită. Nu reuşesc să formez niciun gând clar, o durere de cap îmi strânge fin tâmplele, e ceva în oamenii care trec pe lângă mine în valuri, în zgomotul maşinilor, în lumina care luceşte în geamurile balcoanelor. Mi-e teamă, poate asta e, îmi spun. Intru în magazin, cer două pungi din covrigeii mei preferaţi şi, amintindu-mi că am lăsat uşa descuiată, mă grăbesc spre casă.
Intrând în curtea ce începe să-mi devină familiară, cu gâştele ronţăind polistiren şi motanul care încă nu poate fi găsit, centrul de artă MORA, unde urmează să am vernisajul, mi se pare de-a dreptul ameninţător. Dau să îi zâmbesc, cumva ca să-l îmblânzesc. Ştiu că asta n-are rost şi e mai degrabă o gândire copilărească, ceea ce îmi accentuează temerile.

Când ajung în sfârşit la apartamentul meu –  uşa întredeschisă. Se aude din nou jazz, Ella Fitzgerald, ceea ce mi se pare o bizarerie: doar l-am închis. Lumina din bucătărie pâlpâie, căzând incert peste un corp dolofan aşezat la masă: aceeaşi siluetă pe care mi s-a părut că o văd mai devreme, în curte. Auzindu-mi paşii, omul se întoarce. Are obrajii roşii, iar în ochi are un fel de moleşeală caldă a verii.

− Am auzit că aveţi un vernisaj, îmi zice deodată. Şi e chiar urât că nu vă invitaţi vecinii, doar suntem aici, aproape, nu?

Dau să spun ceva, că n-am ştiut, că nici măcar nu ne-am văzut vreodată, dar mă întrerupe:

− Hai, aşezaţi-vă aici şi desfaceți punga aceea de covrigei. Toată ziua am muncit la un nou coteţ pentru gâște. Ştiţi, din când în când, e bine să-l mai înnoieşti. Dar haideţi, haideţi, spuneţi-mi. Eu sunt un mare amator de artă.

Rǎmȃn surprinsǎ la auzul acestor cuvinte: un mare amator de artǎ. Nu pǎrea. Era dolofan, cu burta puţin ieşită din tricoul găurit pe care-l purta, o mustăcioară mică, dar tunsă la perfecţie, şi cu o mică cicatrice pe obrazul stâng.

− Chiar mă bucur că sunteţi amator de artă. Acum o să am cu cine să vorbesc despre capodoperele semnate de Picasso, da Vinci, Dali. Şi sunteţi doar amator sau şi colecţionar?

− M-aţi prins. Sunt şi colecţionar. Lucrez în acest domeniu de peste 20 de ani.

− Interesant. Scuzaţi-mi curiozitatea, dar cum vă cheamă? îl întreb pe omul dolofan din faţa mea, ronţăind un covrigel.

− Numele meu este Constantin Preda, dar îmi puteţi spune Costel, aşa, ca între vecini.

− Sunt încântată că ne-am cunoscut. Eu sunt Eliza şi, după cum probabil v-aţi dat seama, sunt pictoriţă, îi răspund, uitându-mă la ceas.

− Văd că va grăbiţi, aşa că o să plec. La revedere, domnişoara Eliza !

− La revedere, spun, închizând uşa în acelaşi timp.

Este 17:30, deci a mai rămas o oră până la vernisaj. Trebuie să mă pregătesc.
Intru în baia mea mică, dar frumoasă, şi păşesc în cadă. Ȋn timp ce apa curge, mă gândesc la tablouri. Poate ar trebui să mă duc în sala de expoziţie ca să fiu sigură că sunt acolo. Cu siguranţă sunt, nu ar mai trebui să fiu paranoică. Oricum, voi fi acolo cu 15 minute mai devreme. Ies din baie, mă îmbrac cu rochia albă cu dantelă şi îmi pun sandalele roz pal cu toc. Aplic un strat fin de machiaj şi îmi ondulez puţin părul.
Cobor la parter şi intru în sala de expoziţie. Simt că mi se scurge toată puterea din mine şi mă prăbuşesc uşor pe parchet.

Tablourile nu mai erau acolo, pur şi simplu dispăruseră! Cel mai mare coşmar al meu se adeverise. Observ o mâzgăleală mică într-un colţ şi mă duc să văd ce este. Erau celebrele mustăţi ale lui Dali, desenate cu o vopsea roşu-stacojiu. Furia îmi ia cu asalt toate simţurile, deoarece ştiu cine a făcut asta şi mă voi duce chiar acum să-i fac o vizită.

 

Era acum o săptămână. Mă aflam în Parcul Cişmigiu şi îmi terminam ultima pictură pentru vernisaj. Mă gândisem să o termin în aer liber, ceea ce a fost o idee bună, până când, absorbită de paleta de culori şi de inspiraţie, am observat o siluetă masculină holbându-se la mine din spatele unui copac. Am continuat să pictez, iar el a continuat să mă privească. La final, mi-am pus ustensilele în geantă şi m-am pregătit să plec, când bărbatul înalt, musculos, cu mustaţă, ochii căprui şi părul negru ca tăciunele s-a apropiat de mine și mi s-a adresat:

− Cât costă tabloul?

− Poftim?

− Pictura. Vreau să o cumpăr, cât costă?

− Mă scuzaţi, dar nu o vând. Este pentru un vernisaj.

− Vă rog să mi-o daţi, nu înţelegeţi puterea picturii! spune el.

− Am spus nu!

−  Prea bine, dar, dacă vă răzgândiţi, uitaţi numărul şi adresa mea! Zice, întinzându-mi un bilețel.

Nu l-am mai văzut de atunci, dar asta se va schimba, îmi spun în timp ce aştept taxiul care să mă ducă la apartamentul lui. Un sfert de oră mai târziu, taximetristul parchează în faţa unei clădiri vechi şi urâte. Îi dau 50 de lei şi-i spun să păstreze restul. Fug pe scări până la etajul 8 şi mă opresc în faţă apartamentului 134. Fără să bat la uşă, o deschid și intru într-o sufragerie mare, cu o bibliotecă şi un covor maro care nu arată bine cu pereţii verzi. Diferite obiecte dubioase sunt împrăştiate prin cameră. Îmi continui drumul şi, în sfârşit, găsesc cele cinci tablouri într-o cămăruţă albă şi goală. Încerc să le iau, când aud o voce:

− Văd că ai observat lipsa artei tale. Cum crezi că o să treci de mine, totuşi?

Mă întorc şi îl văd pe bărbat stând furios lângă uşă.

− Nu o să te las să scapi nepedepsit! Cum ai îndrăznit să-mi furi picturile? strig eu la el, enervată.

− Pleacă cât mai ai timp! spune el. Nu ştii cu ce forţe te joci! Am observat că ai ceva special de când te-am văzut, dar nu credeam că ești în stare să creezi portale….

− Despre ce vorbeşti?! Nebun ce eşti, chem poliţia!

− Îţi mai dau o şansă. Pleacă acum!

− Nu!

Apoi se întâmplă un lucru ciudat. El îşi mişcă mâna şi unul dintre tablouri apare în mâna lui. Murmură ceva făcând încă un semn, de data asta mai lung, şi mă simt trasă spre tablou. Sunt paralizată, nu pot opune niciun fel de rezistență și simt cum efectiv intru în tablou, ca și cum aș fi trasă printr-o spirală. Senzația asta nebunească a durat cinci minute până când m-am trezit în faţa unui palat negru şi înfricoşător.

− Eliza? Tu eşti?!

 

Şovăi puţin, când aud vocea groasă din spate. Mă întorc pe călcâie, îmi ţin mâna pumn şi îl văd. El. Giani, motanul bătrân şi negru, stătea pe scară. Cu ochii mari, gălbui şi expresivi, parcă mă aşteaptă. Strâng pumnii mai tare, cu unghiile şi mai afundate în palmă. Motanul strânge cu laba covorul de culoarea pielii care se lasă căzut pe scară. Coboară o treaptă stângaci, cu ochii aţintiţi spre mine. Un scârţâit care rupe tăcerea mă face să mă dau înapoi cu un pas, şi să strâng pumnul atât de tare, încât unghiile mi se înfig adânc, decojind pielea încet. Giani mai face un pas şi mai coboară o treaptă. Îmi strâng buzele într-o linie şi îmi împreunez sprâncenele de durere. Mâinile îmi alunecă pe lângă corp larg deschise, lăsând o picătură de sânge să se scurgă pe deget şi să cadă pe covor.

− Eliza?

Aud aceeaşi voce strigând numele meu.

− Eliza, nu-mi spune c-am venit de la Lazăr aici pentru nimic.

− Nu ştiu despre ce vorbeşti… şoptesc, încercând să-mi dau seama de unde vine vocea.

Niciun răspuns.

− Ah, nu ştiu despre ce vorbeşti!

Repet, mai tare de data asta. Şi chiar nu ştiu. Dar tot mă simt de parcă aş minţi, dintr-un motiv anume. O parte din mine crede că vorbesc singură, cealaltă că vorbesc cu Giani.

− Ohh, Eliza, tu ştii. Sau dacă nu ştii, o să te fac să ştii, spune vocea.

Giani se întoarce cu spatele şi urcă scările cu mici salturi. Mă lasă acolo, singură. Merg spre un perete, mă sprijin de el şi alunec uşor până când sunt pe jos. Îmi scot sandalele cu mişcări bruşte şi mă ridic de pe covor. Mă uit în jur. Mai mult de opt dulapuri de lemn stau unul lângă altul. Mă îndrept cu paşi înceţi spre primul şi deschid un sertar, întâmplător. O brichetă, un cuţit şi o sfoară.

 

Sfârşit 1

Deschid şi al doilea sertar şi găsesc aceleaşi lucruri: o brichetă, dar de data asta de o culoare diferită, un cuţit şi o sfoară. Şi tot aşa am deschis toate sertarele şi toate aveau aceste trei lucruri în ele…

Ciudat, mi-am zis în timp ce mă aventuram prin palat, nu e normal ca cineva să pună aceleaşi lucruri în opt dulapuri. Deodată, am auzit un mieunat puternic şi m-am întors în camera cu cele opt dulapuri, însă, surpriză!, dulapurile nu mai erau acolo. Apoi am alergat disperată în holul principal. Toate brichetele, cuţitele şi sforile erau acolo, unele peste altele, parcă aşteptându-mă, împreună cu silueta pisoiului Giani. Vocea pisicii îmi răsună în cap:

− Totul este pierdut, nu mai e nici o scăpare, lasă-te bătută!

Atunci, totul devine clar. Din cauza pisoului Giani, îmi pierd orice speranţă și acum cred cu străşnicie că totul este în zadar. Iau cuţitul, cel mai ascuţit pe care l-am găsit, şi mi-l înfig adânc în piept. Durerea atroce mă trezește după câteva secunde… în pat… Din fericire, totul a fost numai un vis…

 

Sfârşit 2

Un cuţit?! Perfect! Se gândi că ar putea ieşi din tablou făcând o gaură în el. Trebuia să acţioneze rapid, fiindcă ştia dintr-o carte că, în astfel de întâmplări, după ce bate miezul nopții ar putea să rămână blocată pentru totdeauna în tablou. Aşa că, fără să mai stea pe gânduri, luă cuţitul, îl încinse în flacăra unei lumânări din palat şi începu să alerge în sus pe scări spre cel mai înalt turn.

Odată ajunsă acolo, deschise geamul şi întinse mâna. Se simţea pânza tabloului. Câteva secunde şi ar fi scăpat, dar tocmai atunci simti cum totul începe să se miște, ca zguduit de un cutremur.

− Îl mută!! Mută tabloul, îşi repetă ea.

Singurul turn rămas în picioare în urma cutremurului era chiar turnul ei, dar și acesta se degrada rapid şi urma să cadă. Eliza îşi păstră sângele rece, băgă cuţitul în pânză, creând o fisură către realitate, şi sări…

Se trezi peste tablou, sub o masă. Deşi dorea să ţipe de bucurie se abţinu deoarece în faţa ei se aflau nişte picioare…

El trebuie să fie: hoţul!!!!

Acesta se duse să ia ceva din camera alăturată. Trebuia să acționeze rapid, așa că țâșni de sub masă, smulse telefonul fix şi se aruncă aproape cu aceeaşi viteză înapoi sub masă. Fomă numărul poliţiei, ţinându-şi respiraţia, şi spuse clar în difuzor: Am fost jefuită şi… oarecum răpită! Am nevoie de ajutor la adresa acestui telefon! Şi închise rapid, pentru că bărbatul, din care nu se vedeau decât picioarele, își reluă locul la masă. În momentul următor, Eliza văzu cum ceva se rostogolește sub masă. Bărbatului îi scăpase verigheta și acum urma să se aplece să și-o ridice. Sunt terminată, îşi spuse ea în minte!

În momentul următor, bărbatul se aplecă, într-adevăr, o privi cu un zâmbet malefic și spuse:

− Aici erai! Acum îmi pare rău, dar… trebuie să te reţin cam… cam toată viaţa, ca să fim sinceri!

Şi se întinse după fată. Dar era prea târziu!

Poliţia tocmai spărsese ușa, cu niște urlete fioroase care-l somau pe bărbat să se predea cât mai repede. De sub masă, Eliza putu să distingă 8 perechi de bocanci negri. Incredibil! Se terminase, scăpase şi avea şi tablourile.

Când a ieşi de sub masă, poliţia tocmai îl scotea pe uşă pe bărbatul misterios care se zbătea strigând:

− Verigheta era pentru tine! Puteam fi fericiţi!

În momentul acela, totul se făcu negru şi după aceea începu să se distingă din nou lumina. Deschise ochii și văzu deasupra tavanul apartamentului cel nou, de unde începuse toată această aventură. Mirată, își privi ceasul.

DOAMNE!!! urlă Eliza. Era dimineaţa din ziua vernisajului. Dădu fuga în sala unde erau aranjate tablourile. Totul era neatins! Ne-a-tins! Așadar, fusese un vis, dar unul atât de real! Se prăbuși pe scări și rămase acolo în stare de șoc, până la ora vernisajului, care, desigur, a fost un mare succes.

Eliza şi-a promis că, de acum înainte, nu va mai dormi niciodată înaintea vernisajelor sale, căci se pare că, în noaptea de dinainte, toate temerile i se transformă în coşmaruri!

Sfârşit 3

− Vino odată! strigă vocea de data asta pe un ton mai nervos. M-am uitat către intrarea clădirii şi l-am văzut pe Giani, dând din coadă încolo şi-ncoace, nervos. Mă aştepta.

− Hai.

Giani se întoarse şi porni prin clădire, iar eu l-am urmat.

− Ce e de făcut ? l-am întrebat eu. Cum ies de aici ca să mă răzbun?

− Vino şi vei vedea, zise din nou vocea.

În câteva secunde, Giani o apucă pe un hol lung, decorat cu mii de tablouri maiestoase. Unde mă ducea Giani? m-am gândit eu, când motanul se opri şi se holbă la un perete.

− Înfige cuţitul în gaura din perete.

Nu am stat pe gânduri şi am introdus cu greu cuţitul în crăpătura peretelui. O uşă se deschise în faţa noastră, lăsând o lumina puternică să iasă de acolo. Giani intră pe uşă, iar eu l-am urmat, nu înainte să leg cuţitul cu sfoară pentru a putea să îl trag după mine. Îmi împachetam sfoara, când animăluţul îmi indică un tablou: era chiar cel pe care îl folosise bărbatul pentru a mă aduce în lumea aceasta.

− Pleacă. Du-te şi răzbună-te! şopti motanul, iar eu am sărit în tablou.

Un curcubeu de culori se întindea în jurul meu, în timp ce treceam prin tunelul pe care sosisem. Am întors capul şi am văzut cum, la celălalt capăt, Giani se aşeza trist pe jos şoptindu-mi:

− Rezolvă ce ai de rezolvat, nu te gândi la mine.

Voiam să spun ceva, dar am fost aruncată înapoi în camera bărbatului. Auzeam paşi, aşa că m-am uitat în jur. Nu se vedea nimeni, dar am zărit un pistol pe un scaun şi am sărit să îl iau. Bărbatul intră în cameră şi-și scapă cana cu ceai din mână, văzând uimit că m-am întors şi că i-am luat pistolul.

− Cum ai ie….

− Taci! l-am întrerupt eu amenințându-l cu pistolul. Dacă încerci să scapi, voi face un tablou artistic cu creierii tăi!

Am mers spre celălalt capăt al încăperii şi am apucat un tablou pe care pictasem iadul.

− Cunoaşte-ţi casa! i-am ţipat eu şi m-am concentrat cu toată puterea pe tablou.

Când am deschis ochii, bărbatul nu mai era, ci apăruse pictat pe tablou.

 

Următoarea zi, la vernisajul care a fost amânat, mulţi oameni mă întrebară cine este persoana din imagine, iar eu le-am răspuns simplu. „Omul care îşi plăteşte păcatele.” Şi aşa i-a rămas şi numele tabloului. M-am dus acasă şi am făcut un duș. Stopii de apă îmi alunecau răcoritor prin păr, picurând pe piele şi apoi pe jos.

− Mulţumesc, Giani! am şoptit eu şi m-am dus să mă îmbrac, când am observat din nou ceva scris pe unul din pereţii casei. Erau două mustăţi roşii, proaspăt desenate. Cu sânge. Am ieşit pe blacon şi am văzut cu coada ochiului un bărbat care fugea pe stradă. Am scos pistolul şi l-am ţintit, ştiind cine era. Un zgomot asurzitor răsună pe stradă. Şi atunci mi-am dat seama exact ce trebuia să fac. M-am dus jos, la omul care se chinuia să se târască, rănit.

Aveam în mână tabloul cu iadul, din care lipsea.

− Ce-avem noi aici? Un şobolan, asta avem.

Am îndreptat tabloul spre el și am văzut cum bărbatul este absorbit cu totul în tablou. Apoi i-am dat foc. De aici, prietene, nu mai ieşi! am spus, aruncând la gunoi tabloul arzând în flăcări.

Asta era tot. Aventura se terminase. Şi atunci mi-am amintit de motanul care mă ajutase. Of, de-ai fi aici să vezi ce am făcut! am suspinat eu și, chiar în acel moment, am simţit ceva la picioare. Am coborît privirea şi am rămas şocată. Cum ajunsese aici nu mai conta… Ci doar că era aici şi văzuse totul.

de Ștefan (a.k.a Vian) Ravickzi

Stau şi o privesc, e pur şi simplu perfectă! Nu ştiu, mă încing atât de tare când o văd! NU, e clar, mi-a luat minţile! Aş face orice pentru ea! Mă declar absorbit! Inima mi-e invadată de dragoste. Fiecare detaliu al ei mă înfioară! Mă simt doborât. O vreau, o doresc cât mai repede, sunt înnebunit!
− Cum să fie? mă întrerupe o voce.
− Poftim??
− Shaorma. Simplă? Cu usturoi?
− Ăăă, cu de toate, va rog!
Îmi luase foc mintea, urmă să fie A MEA, în sfârşit! După cinci minute de stat la coadă aveam să-mi întâlnesc iubirea. Părul ei blond ca de cartofi, ochii ei de ceapă, cerceii verzi de castraveţi, mmmmmmmm, sufletul ei dulce-acrişor scufundat în sosuri!
Oooooo, acum mă întorc, nu am voie, îşi pune pe ea rochia de lipie şi nu vreau să fiu nesimţit…
− E gata, domnule!
− Gata??!!?? răspund aproape sufocat.
− Da. Poftiţi!
O cuprind în mână. Eşti a mea, frumoaso!!! Dar, ca de fiecare dată, căsnicia noastră nu durează mai mult de un sfert de oră. Îmi dispare din mână treptat, se răceşte, se desparte de mine… şi pleacă. Mă lasă…

(povestire scrisă la Școala de vară de scriere creativă cu Adina Rosetti)

scriere creativa copii

David, Adina și Ștefan