Close Sidebar
Type & Hit Enter To Search

Ioana Popescu are 17 ani și s-a jucat anul trecut cu atelierul de scriere creativă al Adinei Rosetti, la care avem înscrieri în perioada asta. Ne-am gândit să aflăm ce mai face și să o tragem de limbă, să vedem ce obținem. Am obținut mai multe povești și o poză cu brațe șahiste!

scriitor copil

Ioana, cum te-ar recunoaște un fluture care ar intra în clasa ta în pauză?

Probabil ar folosi una dintre bulinele de pe bluza/fusta/rochia mea ca și pistă de aterizare diafană. Însă dacă în vreo zi nu sunt îmbulinată, de obicei îmi exasperez prietenele cântând prea mult Lana del Rey.

Ce ar fi amuzant și neașteptat să cumpărați din fondul clasei și de ce ar fi o idee bună?

O idee bună la care ne-am gândit adesea ar fi să cumpărăm niște pături sau măcar niște perne, întrucât monotonia orelor asigură atmosfera propice somnului. Totuși, conștiința noastră, căreia îi place să pozeze în ipostaza de băbuță-propovăduitoare a regulilor de politețe, ne-a împiedicat din a comite asemenea delicvență morală. Am reușit însă să ne decidem asupra procurării unui automat de mâncare personal, achiziție ce a fost aprobată în mod surprinzător de directoare. Momentan, intervievăm posibilii bodyguarzi ce vor păzi automatul de alte clase înfometate.

Ce text din manualul de română ți-a plăcut mai mult până acum și de ce?

Fără pic de memorie îndoielnică, pot spune că cel mai frumos text pe care l-am citit într-un manual de română a fost în clasa a treia sau a patra, și anume „Prințul fericit” de Oscar Wilde. Deși fragmentată, puteai să-ți dai seama cât de tristă și duioasă era povestea, pe care mai apoi am citit-o în întregime. Este genul acela de povestioară care ilustrează într-un fel viața, condamnând egoismul și redând prietenia & iubirea „at its finest”, lăsându-ți inimioara infantilă să lăcrimeze melancolic… Ar trebui să se găsească la începutul fiecărui manual, propun eu emoționată.

Ce titluri ai pe raftul cu cărți preferate?

Tot ce am găsit în librării de Salinger, „Clopotul de sticlă” (Sylvia Plath), „Să nu mă părăsești” (Kazuo Ishiguro), „Portretul lui Dorian Grey” (Oscar Wilde), „Extrem de tare și incredibil de aproape” (Jonathan Safran Foer), „The perks of being a wallflower” (Stephen Chbosky), „Sinuciderea fecioarelor” (Jeffrey Eugenides), „Mândrie și prejudecată” (Jane Austen), „Eleganța ariciului” (Muriel Barbery) și „Cianură pentru un surâs” (Rodica Ojog-Brașoveanu).

Ai mai scris? Cum e starea în care începi să scrii, ce te îmbie?

Am mai scris, însă nu la fel de mult pe cât mi-ar plăcea, datorită lipsei mele impardonabile de determinare. În general, scriu pentru mine (niște chestii pseudo-memorialistice), iar uneori mai încep mici povestioare ce mai apoi zac indecise și neterminate în caietul de la curs, pe care-l țin aproape. Ceea ce mă „îmbie” la scris sunt diverse lucruri pe care le observ sau gânduri răzlețite pe care reușesc să le surprind; iar în funcție de natura lor, se proiectează și starea mea în momentul în care încep să scriu.

Ce ai învățat la atelierul de scriere creativă cu Adina?

La cursul Adinei am învățat în primul rând să îmi vină inspirația la cererea mea și cum Lady Gaga este răspunsul perfect în orice criză de imaginație. Am aflat de poveștile în șase cuvinte inițiate de Hemingway și de curentul artistico-revoltat al dadaismului care continuă să mă fascineze împreună cu poeziile lui Gellu Naum, peste care am dat la recomandarea Adinei. Am aruncat o privire curioasă într-ale scenaristicii și am învățat să creez un profil cuprinzător al personajului, fie el o banană artistă ce și-a pierdut părinții într-o salată de fructe.

adina rosetti copii

Antrenament de imaginație de la Motanov. Ce materie îți place cel mai puțin? Scrie-mi un scurt fragment/o scurtă povestire care să aibă ca personaj principal ceva din acea materie. (de exemplu, un electron, o mitocondrie, un plan înclinat, un Ștefan cel Mare, etc)

Deși nu îmi place să perpetuez opinia generală cum că noi, cei de la filologie, privim științele exacte ca pe niște hieroglife, trebuie să recunosc că atunci când profa scrie câte două table pe minut, am tendința să mă opresc bulversată și să accesez acele puține cunoștiințe de chimie împrăștiate prin scoarța cerebrală. Ochii mi se îngustează iar privirea îmi trece peste enervant-parfumata profesoară, lipindu-se de reacțiile confuzante de pe tablă, dezintegrându-le în mici particule, moment în care figura mi se înseninează pentru că îmi amintesc de acea poveste inițială de dragoste.

Se spune că odată un Nucleu și un Înveliș electronic pluteau îndrăgostiți în al lor vid, singura problemă fiind că orbitele lor nu se puteau intersecta. Cu toate astea, era clar că între ei exista chimie: înamorați, își trimiteau scrisori lungi, priveau apusul împreună din unghiuri diferite, ba chiar ascultau doar cu o cască ‘As time goes by’, suspinând visător în a lor singurătate împărțită. Însă, pe măsură ce se învărteau uitându-se unul la altul, cei doi deveneau triști că nu pot nici măcar de mână să se țină, de mâna lor magnetică…

„Mi-e frig”, spune Nucleu; „din ce în ce mai frig”. Alarmat și neștiind de ce, Înveliș observă cum Nucleu se distanțează pe zi ce trece. Și atunci, decide să facă un lucru nesăbuit și mult visat, întinzându-și brațele electronice într-o îmbrățișare tandră. Brusc, gravitația piere și, dintr-odată, hocus pocus, bubidi-babidi, se contopesc într-un ying și yang atomic spre marea lor fericire reactivă.

În poveste am impresia că mai apăreau și niște Ioni, unul negativ și altul pozitiv, iar relația celor doi devenea covalentă, dar nu-mi pot aduce bine aminte, pentru că Ilinca mă trezește din visare, întrebându-mă dacă am înțeles ceva.

La Academia Motanov e sezon de înscrieri la atelierele care vor avea loc în luna martie, luna cu ghiocei, cu babe norocoase și cu verde crud de-ți vine să-l muști, ca să nu zicem să-l paști și să ne strigați Fulga.

Așaaaa. Până pe 24 februarie avem înscrieri la a treia ediție a atelierului de scriere creativă pentru copii, coordonat de scriitoarea Adina Rosetti. Startul e pe 28 februarie, ne vedem pe 5 weekenduri la rând, până pe 29 martie, de la 15:00 la 17:00, la HOMEproject, în zona Cotroceni. Detalii și înscriere.

scriere creativa carturesti

La ediția trecută, în Cărturești

Dar ce să vezi, avem și un atelier nou, de desen. Ilustratoarea Diana Necșulescu îi va învăța pe copii cum să ajungă de la formele cele mai simple la personaj. Deadline-ul e 26 februarie, weekendurile sunt 4, de pe 7 pe 29 martie, orele sunt 12:30 – 14:30, spațiul e același. Detalii și înscriere.

structura atelier desen

O iubită roz pentru Motanov

Locurile se ocupă în ordinea înscrierii, taxa se plătește în două bucăți, abordarea e relaxată și jucăușă, nu-i încărcăm pe copii, le dăm încredere și le încurajăm imaginația, îi antrenăm să și-o exprime în scris sau prin desen. Antrenament serios și neserios, în același timp.

Vă așteptăm la simina colț cu motanov.ro. Dacă nu vă recunoaștem, faceți ca bufnița.

Vă amintiți când v-am povestit de clubul de lectură Fanbook? Sâmbăta asta între 11:00 și 13:00 are loc ultima ediție a modului pilot pentru copiii între 12 și 14 ani, la librăria Humanitas de la Cișmigiu. Invitat e însuși Cărtărescu. Din martie, apare și grupa 15-18 ani, în rest întâlnirile rămân lunare. Cităm mai jos din comunicatul de presă.

fanbook

„Ce activități se întamplă la Fanbook:

• copiii citesc o carte pe lună, ascultă şi interpretează povestiri sau personaje, interacționează cu autorii, sunt încurajaţi să pună întrebări şi să expună situaţii cu care se confruntă sau pe care şi le imaginează
• dau frâu liber ideilor, participă la jocuri şi dezbateri ce stimulează inteligenţa, îşi intervievează invitaţii

O parte dintre interviurile filmate în luna decembrie.

Pentru că vrem să ducem faptele bune până la capăt, cu banii strânși din taxa de înscriere de 100 lei, urmează să cumparam cărți pe care le vom oferi altor copii, cei internați în spitale. Cărțile vor fi achiziționate în urma propunerilor primite de la copiii din Clubul de lectură Fanbook.

CSR Mindset, inițiatorul și organizatorul clubului de lectură Fanbook, este o organizație dedicată proiectelor de responsabilitate socială în educație, social și mediu. Membrii fondatori ai CSR Mindset au o experiență de peste 5 ani în proiecte de strângere de fonduri, implementare și management. ”

Spre finalul anului, Brain Fitness, asociația noastră, a depus un proiect în concursul organizat de Telekom pe site-ul teimplici.ro. Ne face plăcere să ni se dea o temă de gândire și să venim cu idei, partea asta a fost mișto.

Din păcate, platforma a implicat și votul publicului. Asta ne-a făcut să ne simțim un pic penibil, să batem oamenii la cap să voteze. Poate credeți că era simplu! Nu, nu, nici pe departe. Pentru vot, trebuia să-ți faci un cont pe site (prima probă la care au căzut câțiva), apoi trebuia să regăsești proiectul pe site, care le ordona după popularitate și în care nu găseai proiectul decât dacă îl căutai după titlu (aici mulți au votat din greșeală alte proiecte sau au intrat într-un loop fără să poată ajunge la proiectul nostru). Plus că sistemul de vot putea fi fraudat (vai, nu e cazul doar în politică), până la urmă 1 vot = 1 adresă de mail, ceea ce puteai face pe bandă.

În orice caz, dacă tot l-am gândit și n-am ieșit în primii 10, am zis să punem proiectul aici, să rămână o urmă J Sau poate dă un finanțator peste el și îl facem! Feedbackul e binevenit.

Numele lui e Antrenament pentru carieră și a fost depus în secțiunea Educație – Pregătit pentru viață. E vorba despre orientare vocațională la nivel de liceu, care ar fi urmat să fie implementat între 15 ianuarie și 15 mai 2015. Bugetul total solicitat a fost de 3585 euro. Implicarea angajaților Telekom era și ea importantă.

antrenament pentru cariera academia motanov

  • Argumente – problema pe care o soluționează proiectul

Trecem prin școală din inerție: generală, liceu, facultate. Abia când ajungem aici realizăm că nu știm ce vrem să facem în viață, ce carieră ni se potrivește. E târziu.

Dintr-un studiu despre activismul civic al tinerilor (IMAS, 2011), p. 9: „Studenţii par a se teme de viitor, având deja instalată convingerea că locul de muncă va rămâne pentru ei multă vreme un deziderat. Dezvoltarea personală, acumularea de abilităţi profesionale şi perfecţionarea cunoştinţelor şi deprinderilor legate de o profesiune, condiţiile legate de avansare – într-un cuvânt dezvoltarea carierei – nu se constituie în criterii de orientare pe piaţa muncii. Locul de muncă este relaţionat de tineri în mod spontan cu banii, asociere care face ca viaţa profesională şi cariera să devină concepte golite de semnificaţia lor şi să se apropie mai mult de rezolvarea nevoilor primare. Acest complex atitudinal pare a fi destul de comun, putem vorbi de un risc al restrângerii aspiraţiilor în rândul studenţilor.”

Problema nepotrivirii între formarea oferită de învățământ și nevoile angajatorilor e cunoscută. Credem că intervenția necesară pentru o calibrare este la nivel de liceu, în clasa a XI-a, când starea de urgență legată de BAC și admitere încă nu s-a instalat și tinerii au timp să se gândească ce studii universitare li s-ar potrivi.

Metodele prin care fac aceste alegeri: respectând dorința părinților, eliminând opțiuni, mergând pe domeniul care îi atrage cel mai mult. Chiar și în ultimul caz, rămân întrebări: ce cred ei că îi învață acea facultate, cum cred că îi poate ajuta mai departe, în carieră?

Aici intervine proiectul „Antrenament pentru carieră”. Îi ajutăm pe elevii de clasa a XI-a dintr-un liceu din București să-și testeze presupunerile, să afle dacă ce își imaginează despre legătura studii-carieră/ce se întâmplă la job e și adevărat. Facem acest lucru prin întâlniri între profesioniști din anumite departamente din Telekom, HRi și elevi.

Pentru ca proiectul să fie sustenabil – să se reproducă anii următori, implicăm oamenii care influențează masiv cum se raportează elevul la viitor: director, diriginți și părinți. În grupul director + diriginți acționăm direct (coaching), pe părinți îi influențează mai departe diriginții.

Credem că dirigintele poate avea un rol mai mare, îi poate încuraja pe elevi să se gândească la viitor chiar dincolo de facultate, pentru că în funcție de cariera în care te vezi ar trebui să alegi facultatea.

  • Descriere proiect – descriere succintă cu obiective, concept, strategie, beneficiari, rezultate, impact

Obiective

O1. Susținere pentru o alegere informată a carierei pentru elevii de clasa a XI-a dintr-un liceu din București, în semestrul 2 al anului școlar 2014-2015.

O2. Susținere pentru replicarea proiectului independent de asociația noastră în fiecare an școlar.

Concept

„Antrenament în carieră” e genul de proiect care mizează pe obținerea sprijinului mai multor stakeholderi și e doar parțial directiv. Ce înseamnă asta?

Vrem să implicăm directorul liceului, diriginții, elevii, părinții (indirect), profestioniști din Telekom invitați să vorbească despre activitatea și pregătirea lor, experți în profile de carieră – HRi din Telekom, autoritățile care definesc calitatea în învățământul preuniversitar (ARACIP).

Deși o parte dintre activități sunt fixate, sunt genul care ele însele pot naște planuri pentru alte activități care să urmeze obiectivele în viitor. De exemplu, ședințele de coaching pe care le-am prevăzut pentru director și diriginți, tocmai pentru că sunt de coaching, nu vor impune direcții de urmat pentru ca școala să îi ajute mai mult pe tineri să se orienteze în carieră, ci vor explora posibile soluții care vor veni de la directori și diriginți. Dacă ei își asumă un rol în orientarea vocațională, sigur găsesc soluții pentru a-l manifesta concret.

Alt exemplu. La finalul acestui pilot pentru care cerem finanțare, vom realiza împreună cu directorul și diriginții, și cu idei de la elevi, un plan pentru seria din anul următor, așa încât continuarea să nu rămână în aer, ci să fie chiar ușor de realizat.

Am ales să propunem un program care să se desfășoare chiar în liceu, pentru că „sistemul” e o forță, depinde ce faci cu ea. În orientarea vocațională poate avea un impact incomparabil mai mare decât ar avea un atelier alternativ, în afara școlii. Cu instrumentele potrivite, încredere și pornind de la mic spre ambițios, sistemul chiar se poate reforma.

Strategie

Proiectul durează 4 luni (15 ianuarie-15 mai) și are mai multe tipuri de activități prin care vrea să-și atingă obiectivele :

*Chestionar pentru elevi din care aflăm spre ce zone de carieră și studiu tind, cum se informează pentru alegerea facultății, de ce țin cont, ce le lipsește, ce idei au despre cum ar putea să îi ajute liceul

*Coaching cu directorul și diriginții pentru identificarea modurilor în care ar putea ei ajuta la orientarea vocațională a elevilor

*Crearea și publicarea (pe o secțiune dedicată proiectului pe site-ul Academiei Motanov) de articole și interviuri utile ca sursă de informare pentru tineri apropo de orientarea profesională

*Întâlnire între elevi și profesioniști din zonele de carieră de interes pentru ei + HRi (angajați Telekom)

*Comunicarea proiectului către media pentru atragerea interesului și a susținerii

*Evaluare, idei noi și plan pentru anul următor

Beneficiari

Elevii din 8 clase de clasa a XI-a dintr-un liceu din București.

Rezultate

200 de elevi dintr-un liceu din București participă la 7 întâlniri în care află povești de carieră de la specialiști în domeniile care îi interesează. Află cum s-au format acei profesioniști, ce provocări au întâmpinat, ce fac în fiecare zi la serviciu, cum au învățat ce folosesc în fiecare zi la serviciu. De la HRi află ce contează la angajare – facultate, voluntariat, cum obții un internship, ce înseamnă să lucrezi într-o companie mare versus alte direcții – antreprenoriat, cercetare, stat, etc.

Directorul și 8 profesori își asumă un rol în orientarea vocațională a elevilor și identifică modul în care îi pot ajuta pe elevii cu care lucrează.

Chestionar care poate fi aplicat în fiecare an în liceu, de către diriginți.

Minim 60 (1 pe zi, 3 luni) de articole și interviuri pe teme legate de orientarea vocațională publicate pe secțiunea proiectului pe site-ul Academiei Motanov. 7 înregistrări audio ale întâlnirilor publicate pe site.

Impact

200 de elevi au în urma proiectului și mai multe întrebări și sunt mai preocupați să se informeze pentru alegerea carierei. În final, poate aleg o direcție care li se potrivește mai mult.

Directorul și 8 profesori rostogolesc în cancelarie și în ședințele cu părinții acest bulgăre al puterii de a ajuta elevii să-și aleagă un drum și propun idei pentru îmbunătățirea proiectului anul următor.

Cele 60 de articole rămân acolo permanent și sunt o sursă de informare pentru oricine e interesat, nu doar pentru elevii de clasa a XI-a din acel liceu. Secțiunea poate continua să fie actualizată prin contribuții voluntare sau poate că liceele se vor gândi să facă pe site-urile lor secțiuni asemănătoare, în care să invite și alumni să-și spună povestea de carieră.

Poate împreună cu ARACIP (partener instituțional) vom putea face recomandări, vom identifica modul în care orientarea vocațională poate deveni o preocupare în toate liceele din București și, în câțiva ani, și din țară.

  • Activități

Identificăm liceele deschise la ideea de a-și susține elevii în orientarea vocațională, apelând la ARACIP, partener instituțional care cunoaște activitatea liceelor și provocările. În urma întâlnirilor cu directorii liceelor de pe lista scurtă și a consultării Telekom (Dacă alegem un liceu absolvit de un om Telekom care joacă un rol important în proiect, șansele de succes cresc, cum toți punem mai mult suflet când e vorba de liceul nostru.)

Programatorul customizează o secțiune pe site-ul Academiei Motanov (motanov.ro), dedicată proiectului: aici vor fi publicate articole și interviuri legate de orientarea în carieră la nivel de liceu și update-uri privind desfășurarea proiectului – utile toturor celor interesați din țară. Tot aici pot fi uploadate și înregistrările audio ale celor 7 evenimente din liceu.

Realizăm chestionarul care va fi completat de elevi, urmărind să aflăm care sunt înclinațiile și domeniile lor de interes, de ce se tem în ce privește alegerea unei direcții de carieră, ce ar vrea să afle, care sunt sursele lor de informare, cum cred că îi poate ajuta liceul în orientarea vocațională.

Coordonatorul de proiect și de comunicare (numit în continuare CPC) realizează planul de comunicare și planul editorial pentru conținutul publicat pe secțiunea dedicată a site-ului. Dă brieful pentru realizarea vizualurilor pentru identitatea online a proiectului și pentru rollupul afișat la evenimente.

Vizitele inițiale la liceu pentru crearea unei relații de încredere cu directorul și 8 diriginți de clasa a XI-a vor fi realizate de CPC + coach-ul (ședințele de coaching sunt ulterioare).

Din comunitatea de oameni pasionați de scris pe careo avem, CPC alege un om care să scrie articolele și interviurile – publicăm min 1 pe zi, timp de 3 luni. Articolele din secțiunea dedicată vor fi sharuite și pe pagina de FB a Academiei Motanov (facebook.com/AcademiaMotanov). Un post pe săptămână va fi sponsorizat, pentru a ajunge la un target mare și controlat. Unul pe săptămână va fi sharuit și pe pagina Revistei de Povestiri, cu peste 9000 de fani.

Proiectul prevede 2 feluri de coaching: 4 ședințe de coaching 1 la 1 cu directorul (una pe săptămână) și 4 ședințe de coaching de grup cu cei 8 diriginți (una pe săptămână). Obiectivul pe care se face coaching e susținerea elevilor în orientarea vocațională. Modurile de a împlini acest obiectiv vor fi generate de diriginți și de director și vor fi folosite în faza de evaluare și plan nou pentru anul următor și de către diriginți în raportul cu părinții și alți profesori. Ședințele de coaching vor avea loc într-o ceainărie, pentru ca targetul să fie relaxat, desprins de grijile profesorale urgente.

CPC comunică Telekom rezultatul analizei chestionarelor, realizează calendarul și formatul întâlnirilor din liceu și asigură locul, identificarea și repartizarea invitaților în întâlniri, faptul că înțeleg despre ce e nevoie să vorbească. CPC asigură un fotograf, așa încât comunicarea post-eveniment să fie vizuală.

Cele 7 evenimente care iau forma unor întâlniri între min 30 de elevi și 1 profesionist din zona de interes a elevilor + 1 HR se vor desfășura la liceu, o dată pe săptămână, în bibliotecă, într-o clasă, în sala de sport (recomandat – amuzant, informal și legat de ideea de „antrenament în carieră”) sau în sala de festivități.

Ultima fază e cea de evaluare și de reunire a ideilor noi generate din diverse părți (director, diriginți, elevi, părinți, ARACIP, invitați Telekom) de-a lungul proiectului. Accentul cade pe sustenabilitate, adică pe asigurarea tuturor celor necesare ca proiectul să poată continua independent în viitor. Chiar și dacă angajații Telekom nu se vor mai implica ca exemple de trasee de carieră în viitor, diriginții pot identifica părinții cei mai potriviți să fie invitați. Pt elevi, va fi folosit același chestionar și în anii următori în aceleași scopuri enumerate mai sus. Partea de coaching poate să nu mai fie necesară în anii următori dacă influența directorului și a diriginților în cancelarie a fost puternică. Pentru partea de conținut util elevilor, liceul poate crea o secțiune pe site-ul propriu și poate cere alumni să scrie poveștile lor de carieră. Conținut pot scrie, elevii, profesorii, părinții.

La finalul proiectului, iceul (directorul) trebuie să fie dotat cu toate instrumentele necesare pentru a continua susținerea orientării vocaționale a elevilor și în viitor – pași, responsabili, parteneri, timeframe. Dacă mindsetul la nivel de director se schimbă, totul se schimbă. Where there is a will, there is a way. Și nu va fi numai voință, va fi și experiența unui proiect reușit și mândria care decurge de aici, mai ales că această experiență reușită va fi promovată, împreună cu toți cei care au contribuit la ea. Aici ajutăm și la reabilitarea imaginii profesorilor și la creșterea încrederii în capacitatea lor.

Mulțumim Emei Ignățoiu și revistei La Punkt pentru cele 3 întrebări despre proiect, la care am răspuns în interviu.

Până la următoarea încercare ratată, Academia Motanov se ține de treabă, am stabilit datele pentru a doua ediție a atelierului de scriere creativă pentru copii cu Adina Rosetti și pregătim un atelier de desen cu o metodă de predare cu totul neplictisitoare, tot pentru puștani.

Școala de Valori are un proiect național de educație non-formală pentru elevii de a X-a și a XI-a care constă într-o conferință de 4 zile, în care elevii se vor întâlni cu „modele”, nu din fashion :P, ci din alte sfere de excelență. Programul este național și caută 100 de elevi pasionați de antreprenoriat, sport, voluntariat, inventică, artă, IT, economie. Ulterior, se vor organiza pe echipe și vor concepe proiecte pentru a genera schimbări bune în societate.

Cităm mai jos din anunțul organizatorilor:

Vrem să promovăm cele mai frumoase poveşti de succes ale liceenilor, astfel încât energia ta şi a celorlalţi excepţionali să-i contamineze pe colegii de generaţie, inspirându-i să acţioneze pentru a-şi atinge propriile vise. Punem la cale o conferinţă de 4 zile în februarie unde te aşteaptă o serie de întâlniri interactive, workshopuri şi o „Bibliotecă vie” cu persoane publice şi specialişti care îţi vor da aripi să cucereşti lumea.

scoala de valori exceptionalii

Profil de Excepţional

Excepţionalii sunt tinerii cu performanţe deosebite, iar prin asta nu ne referim doar la reuşitele şcolare şi olimpice, ci şi la cele ce ţin de sport, antreprenoriat, artă, voluntariat, proiecte sociale, educaţionale etc. Sunt pasionaţi de ceea ce fac şi au rezultate foarte bune într-un anumit domeniu, implicându-se cu entuziasm în proiecte extra-şcolare. Ei nu învaţă doar pentru diplome, note sau de dragul de a avea o ocupaţie, ci pentru că se simt motivaţi de pasiunea lor şi vor să-şi găsească drumul în viaţă. Vor să afle cât mai multe despre domeniul care îi pasionează, le plac provocările şi sunt curioşi, iar rezolvarea situaţiilor dificile le stimulează inteligenţa şi ambiţia.

În clasa Excepţionalii ne dorim să avem:

  • 10 elevi pasionaţi de afaceri sau implicaţi deja în proiecte de antreprenoriat

  • 10 elevi care au descoperit farmecul economiei şi al finanţelor

  • 15 tineri pasionaţi de IT, inventică sau robotică

  • 15 elevi cu simţ civic, implicaţi în activităţi de voluntariat

  • 10 teen teachers pasionaţi de educaţie

  • 10 liceeni dedicaţi trup şi suflet cauzelor sociale

  • 10  elevi cu obiectivitatea la purtător, potenţiali lideri de opinie

  • 5 artişti, creatori cu imaginaţie nemărginită

  • 5 sportivi bine antrenaţi

  • 10 studioşi încununaţi cu lauri la olimpiade internaţionale.

Dacă te regăseşti în descrierea de mai sus, completează formularul de înscriere până pe 13 februarie şi oferă-ţi un loc în comunitatea select al Excepţionalilor. În cazul în care cunoşti un excepţional, trece-i numele în formular şi va avea parte de o surpriză plăcută.

Aplică acum la Excepţionalii şi schimbă lumea prin puterea minţii tale!

Adina Rosetti a încheiat cu succes la sfârșitul lui noiembrie a doua ediție a atelierului de scriere creativă, la care au participat 10 poznași, de data asta am avut și băieți!

scriere creativa academia motanov

Cine să stea la poză?

Mai multe poze, în album.

O lăsăm pe Adina să vă spună cum a fost, citiți mai jos scrisoarea ei către pisoii scriitori.

Poveşti se pot scrie despre orice

Iată că am ajuns la finalul celor 10 întâlniri în care ne-am jucat împreună şi în care am învăţat multe… Ca un leit-motiv, numele Gigi ne-a însoţit aproape la fiecare oră, fie că ne-am jucat cu cuburile-de-făcut-poveşti, fie că am inventat dialoguri între zâne cu probleme de comunicare şi zmei dependenţi de dulciuri ☺ Dar am aflat de la Gabriela că acest Gigi ar putea fi o entitate care zboară şi astăzi prin Univers, dacă n-o fi murit, aşa că e normal ca numele lui să ne bântuie.

După cum aţi văzut, poveşti se pot scrie despre orice, chiar şi despre o cizmă. Pardon, despre o gheată, mi-a atras atenţia Sara, fata care nu se desparte de laptopul alb şi se dă în vânt după zahăr pe băţ. Am mai învăţat şi că nu trebuie să avem încredere în unicorni pentru că, în ciuda aparenţelor, sunt de-a dreptul malefici, mai ales dacă se numesc Cornel Copită. Andreea ştie asta cel mai bine…

Şi chiar dacă nu apare în această carte cu vreo povestioară “amaaaazing”, pentru că a fost foarte ocupat să se lupte cu personajul Algebră, Horia ne-a amuzat cu poveşti pe jumătate în germană.
Acum să trecem la lucruri serioase (pentru că aşa le place părinţilor…) şi să ne amintim că am stat de vorbă despre poveşti şi ficţiune, despre ce înseamnă să ţii un jurnal şi cum se poate transforma asta în literatură, despre cum se ia un interviu (chiar şi unui personaj fictiv), cum se jucau suprarealiştii de-a poezia (aici ne-am distrat de minune cu lipici şi cuvinte decupate care s-au potrivit, ca prin magie), despre cum se spune o poveste în imagini, atunci când vrem să o transpunem în film.

Sper că aţi rămas cu amintiri frumoase şi sper să va păstraţi inventivitatea, curiozitatea şi pofta de citit & de joacă!

Cu drag,

Adina

adina rosetti academia motanov

Adina diplomând pisoii

Dacă au fost cuvinte în scrisoare care vi s-au părut criptice, înseamnă că trebuie să citiți colecția Scrieri Creative 2, care conține câteva dintre povestirile scrise de copii. O puteți descărca gratuit de aici. Unele sunt scrise pornind de la o imagine, caz în care imaginea apare înaintea textului. Din păcate nu au intrat toate colajele, care au ieșit genial. Și n-am prins între pagini textele în care Iohannis era personaj (a apărut spontan!), pentru că le-au scris pe telefon la ultima întâlnire. Regretăm cu amar mic.

Din toate motivele despre care am mai scris, vă așteptăm oricând să vă înscrieți odorul la ediția din primăvară, cu un mail la simina at motanov punct ro.

grup copii scriere creativa carturesti

Între cărți la Cărturești MȚR, mereu cu emoții apropo de căni :))

Poate mai țineți minte când ceream recomandări de asociații care se ocupă de copii? Aveam de gând să facem un atelier de scriere creativă, asemănător cu cel din portofoliul nostru, pro bono. Ei bine, s-a întâmplat.

Prin parteneriatul cu Ajungem Mari, superprofele noastre voluntare, Ema Ignățoiu și Eli Bădică au început în octombrie un astfel de atelier, cu întâlniri sâmbăta dimineața la un centru de plasament din București, la care participă în jur de 20 de copii zgubilitici. Dar nici fetele nu sunt mai prejos.

Pentru că iată ce fac ele la atelier: dialoguri cu personaje preferate în situații neobișnuite, povestiri care să conțină 5 cuvinte care n-au nicio legătură între ele, jocuri de cadavre exquis, povestiri-colaj, poezii (de fapt, am înțeles că e vorba de rap!), povești colaborative, povești pornind de la imagini, câteodată citesc, câteodată chiar dansează. Copiii își antrenează exprimarea orală și în scris și își dau seama că scrisul e fun.

scriere creativa pro bono voluntariat

Cine sunt profele noastre? În primul rând, le-am prins pentru că sunt absolvente ale atelierului de scriere creativă organizat de Revista de Povestiri. Avem acolo o comunitate de alumnei și alumnițe dispuși să se implice în proiectul nostru în viitor (plănuim să continuăm cu alt centru în februarie). Altfel, Ema scrie în La Punkt și tocmai își lansează o carte de poezie, Eli scrie pe Bookaholic, pe amândouă le puteți vedea la cele mai mișto evenimente literare din țară.

Pentru că au fost cuminți și s-au jucat cu noi, copiii vor primi un mic cadou de Moș Nicolae, mai degrabă simbolic. Cu toate că nu știm ce simbolizează urechile-animal!

cadou mos nicolae

Și acum vă lăsăm cu „operele” 😀

Era odată un robot care mânca mere și tocăniță și trăgea cu laser și avea putere de teleportare.

***
Ciki se plimba prin pădure și deodată zări un copac suspect și se gândi:
„Ce copac prost!” Și se întoarse cu spatele.
Deodată, copacul se ridică și îi trase una peste ceafă. Atunci el își scoase sabia de la curea și îi spuse:
– Vrei să ne batem, copacule?
– Fii sigur că da!
Și fuse o luptă crâncenă, iar Ciki îi trase una la rădăcini, iar copacul spuse:
– Au! Au! Au! Rădăcinile mele!
– Așa îți trebuie dacă te pui cu mine!
– Ho, ha, ha, oricum nu mai ai ce face!
Dar copacul nu știa că Ciki vorbea limba animalelor și chemase animalele la el și l-au mâncat pe tot și n-a mai rămas nimic.

***
Și acolo a luptat cu un dinozaur care îi spuse:
– Vrei să recunoști că ești un prost?
– Nu! Dar îți voi tăia cele cinci capete și cozi!
Și, după, intră în burta lui și acolo se luptă cu un burtozaur.
– Hai să ne batem! spuse el.
Ciki spuse:
– Bine!
Și îi tăie și lui burta și îl spintecă.
Și când ajunse la locul din pădure, locul îl înghiți și îl duse pe Soare, unde se luptă cu pui de foc:
– Hangard, angard, vă voi distruge.
Și după ce îi învinse, se produse un portal și îl duse pe Marte și acolo s-au transferat pe Venus și de pe Venus pe Pluto și după într-un vulcan de pe planeta Vali.

***
Ursul e în pădure și stă într-un cort. El are cercei de aur. Vine o furtună și un lup cântă la vioară.

***
A fost odată ca niciodată un vis atât de frumos de parcă n-ar fi nu s-ar povesti. Visasem eu o prințesă pe nume Raisa, care era atât de frumoasă și atât de tânără. Întâlnise în visul meu un prinț atât de frumos.
Căzusem eu în brațele tânărului prinț. Îmi zicea mie cu drag „te-ai speriat, prințesă atât de frumoasă? Ești bine? Te rog să îmi zici cum te cheamă.” „Eu îți zic, dar nu zici la nimeni, că dup-aia îmi sare mie în cap. Pe mine mă cheamă prințesa Raisa.” „Of, Doamne”, zice prințul, „te iau pe tine că ești atât de frumoasă. Și te potrivești.” „Tinere prinț, dar nu știu dacă este de acord tatăl meu.” „Pot să vin cu tine la palat.”
Ajunse prințesa cu prințul la palat. „Dacă vrei să îmi dai aur, catralioane, diamante. Îmi faci un castel.” „Da, majestate.”
A treia zi prințul se duse la castel. „Mi-ai adus ce ți-am poruncit?” „Da, majestate, uitați-vă pe fereastră! Să vedeți ce castel minunat.” „Ce minunat castel! O iei de soție pe fata mea.”

povesti scrise de copii centru plasament

***
Era o zi de primăvară atât de frumoasă și de caldă încât Alice hotărî că era mai bine să facă ora de istorie la umbra unui copac mare din grădină. Anne, sora sa, începu să-i citească din carte, dar Alice asculta doar pe jumătate. Coronița din margarete pe care o făcea pentru pisicuța sa, Dimar, era mai importantă. Și, în plus, cartea nici măcar nu avea poze, își spunea ea în gând, plictisită.

***
Într-o dimineață, m-am dus la poliție cu ojă în buzunar, pentru că un bucătar a fost amenințat cu un pistol. Poliția s-a uitat pe camere și a văzut persoana care l-a atacat pe bucătar. Persoana care l-a atacat pe bucătar avea o pălărie pe cap.

***
În prima zi, am fost la cules mere. Am cules aproape toate merele din pomi. După aceea, a doua zi, am avut un concurs la școală. Colegului meu i s-a stricat robotul. Când m-am întors acasă, mama a făcut o tocăniță foarte bună. Am văzut poliția când a tras cu laserul și a teleportat un om.

***
Eu am fost de dimineață la poliție să declar că bucătarul mi-a pus în supă ojă. Când m-am dus la el, m-a amenințat cu pistolul. Bucătarul avea o pălărie pe cap, unde ținea pistolul.

***
– Alo, Zorro? Vrei să mergi la un meci de fotbal?
– Desigur, cine joacă?
– Barcelona cu Steaua.
– Cu cine vrei să fii în echipă?
– Eu vreau să fiu cu tine în echipă.
– Da, dar eu sunt în echipă cu Barcelona. Vrei să fii și tu?
– Da.
– La ora 1:00 să fim acolo, pentru că începe meciul. Ne întâlnim la poartă.
– Dar ce trebuie să aduc?
– Tu trebuie să aduci echipamentul de fotbal și ghetele de fotbal și apă. Câștigăm.
– Da.
Am câștigat cu 3 – 2. Am luat Cupa Mondială.

***
Într-o dimineață, am plecat spre peștera secretă. Când am ajuns, am coborât din autocar și ne-am îndreptat spre peștera cu aur.
Acolo era și un cântăreț, care cânta la vioară. În spatele meu era și un urs, care era furios. Lângă cântărețul acela era un cort în care dormea cântărețul.
Afară era o furtună grea și puternică. A fost o zi urâtă cu tunete.

***
Într-o seară am văzut un monstru cu gheare lungi, înainte să mă culc. Mi-am pus căciula pe cap, mi-am făcut un compot, l-am vărsat fierbinte pe el și am început să aud urlete de groază.

***
Colaje
Departe era Eli. Domnitorul era urât, răul era plecat. Alina sare în cameră. Înăuntru este o placă nouă.
Eli seara stă în bancă, are o riglă în mână, mănâncă supliment, are frați, are mamă, este jumătatea mea. Eli spune „mamă”, dar frații ei sunt triști.

***
Cadavre exquis
Angelina Jolie se împiedică cu Superman, noaptea, în pădure.
Scufița Roșie se duce la bunica cu un drogat, joi seara.
Poștașul se dă de-a dura cu lupul în pat, de Paște.
Moș Crăciun se plimbă cu bicicleta cu bunica în cinema, noaptea la 2:00.

atelier scriere creativa copii adina rosetti academia motanov

La ultima întâlnire @ Cărturești MȚR

Prea frumos a fost data trecută, ca să nu mai vrem o dată. Noi vom profita de ocazie să ne luăm mai puțin în serios și să furăm din entuziasmul copiilor, iar ei vor profita de coordonarea Adinei Rosetti în următoarele moduri:

  • Vor învăța să aibă curaj să-și folosească imaginația și să nu se supună clișeelor, dacă tot au o minte așa de proaspătă și de surprinzătoare.
  • Vor învăța să scrie pentru un cititor, adică vor ține cont că ce scriu ei trebuie înțeles și de alte capete luminate, așa că trebuie exprimat clar, curgător, cu simț de răspundere.
  • Își vor exersa abilitățile de storytelling și de înțelegere a textelor pe care le citesc, adică vor învăța să extragă esența și să o redea în cuvintele lor, pe înțelesul colegilor.
  • Vor învăța ce înseamnă ficțiune și ce înseamnă non-ficțiune, ceea ce îi va conduce să-și adapteze scrisul la scopul textului pe care îl scriu – vor să distreze sau să informeze? Să inventeze o poveste originală, cu personaje de care ne simțim apropiați sau să ia un interviu unui om interesant, să scrie un articol despre un subiect anume sau un post pe blogul personal?
  • Vor înțelege și mai bine de ce le plac poveștile, dat fiind că trag cu ochiul în bucătăria internă a scriitorilor.
  • Vor fi încurajați să citească și mai mult, pentru că ce e imaginația noastră dacă nu o capacitate de a organiza într-un fel neașteptat lucrurile pe care le cunoaștem? Deci să cunoaștem cât mai multe și cât mai diverse!
  • Vor învăța să depășească blocajele de care se împiedică orice scriitor, mare sau mic. N-am inspirație, domnule, nu pot să scriu! Dar există trucuri, stimulente de la care pot porni: o fotografie, o întrebare, o alăturare insolită de cuvinte, o melodie, un punct de vedere ciudat.
  • Se vor juca și se vor simți bine, pentru că Academia Motanov nu e o școală ca toate celelalte, e mai liberă, mai prietenoasă și mai dusă cu sorcova.

Parafrazându-l pe Marin Sorescu, pentru că toate acestea trebuiau să poarte un nume, li s-a spus atelierul de scriere creativă cu Adina Rosetti! Academia Motanov vă așteaptă să vă înscrieți cel târziu săptămâna viitoare, pentru că pe 12 octombrie începem.

atelier scriere creativa copii academia motanov

Sâmbăta trecută, pe 27 septembrie, a fost inaugurat la Librăria Humanitas de la Cișmigiu un club de lectură pentru copii, pe numele lui „Fanbook”. Invitat a fost Dan C. Mihăilescu, pe care părinții care citesc îl cunosc. Acum îl cunosc și copiii, 1-0 pentru el!

Dan C mihăilescu Fanbook

Foto: Dan Blănaru

Ați ratat evenimentul? Foarte urât din partea voastră! Dar nu e timpul pierdut, până la 1 octombrie încă vă mai puteți înscrie la clubul de lectură. Ia uitați ce aflăm noi din comunicatul de presă:

„Oana Marin, profesor de limba și literatura română în cadrul Școlii I.G. Duca, este coordonatoarea ediției pilot 12-14 ani și va modera întrunirile clubului ce vor fi organizate lunar, în cadrul Librăriei Humanitas de la Cișmigiu. Calendarul este următorul: 25 octombrie, 22 noiembrie, 20 decembrie, 24 ianuarie, ora 11:00.

Înscrierea se poate realiza pe site-ul csrmindset.ro/fanbook pâna la 1 octombrie. Pentru a se înscrie, copiii vor trebui să exprime în 80-100 de cuvinte scrise, cât de important este pentru ei aspectul unei cărți.”

club de lectură copii fanbook

Foto: Dan Blănaru

Academia Motanov nebună ar fi să nu susțină o asemenea inițiativă, mai ales că se leagă atât de bine de preocupările ei. Recomandarea e să o susțineți și voi, alertând părinți, copii, ce prindeți. Jos tableta, sus ștacheta!

Prietenii lui Arthur vor citi de azi până pe 1 iunie o mulțime de povești pentru copii în cadrul târgului de carte Bookfest.

maratonul povestilor bookfest

Aici aveți programul complet al întâmplărilor de la standul editurii și mai jos o listă cu alte evenimente sub umbrela Bookfest Junior.

program bookfest junior

Aruncați un ochi și pe pagina târgului, pentru vești și programul pe zile. Țara invitată în 2014 e Polonia și avem ocazia să îi cunoaștem literatura mai bine prin evenimentele pe care ni le-a pregătit. Ne vedem prin pavilioanele Romexpo. Programul de vizitare e între 10:00 și 20:00, chiar 21:00 vineri și sâmbătă. Vizitați și cumpărați și nu amânați cititul!