Close Sidebar
Type & Hit Enter To Search

Atelier de poezie pentru adolescenți

Poezia se potrivește foarte bine cu trecerea de la copilărie spre adolescență. Apar mari întrebări și mari sentimente – cine sunt? de ce trăiesc? cum sunt privit de ceilalți? cine sunt prietenii mei adevărați? ce mă atrage mai mult la lumea mea? ce mă sperie? cum se simte iubirea? Adolescentul se caută pe sine și are nevoie de timp pentru asta, un timp liniștit pe care îl poate dedica artei. Muzica, artele vizuale, lecturile și creația îi pot fi aproape oricând are nevoie să își exploreze identitatea care se construiește prin gusturile sale, prin ceea ce alege să exprime.

La atelierul de poezie, participanții se vor juca – vor scrie poezie nu cu marile cuvinte, ci cu unele mai mici, o poezie personală, care să le semene.

Îmi doresc să țin un atelier de poezie pentru copii/adolescenți pentru că este o perioadă în care percepția lumii este cea mai proaspătă, iar potențialul de creativitate este cel mai ridicat. Sunt fascinată de mintea tânără. Cred că este o perioadă minunată să descoperi poezia, chiar dacă nu urmează în mod necesar să devii poet sau poetă. Se pot deschide, însă, prin apropierea de poezie, niște uși pentru un alt fel de sensibilitate, se pot forma deprinderi de citit care nu ne vor părăsi niciodată și care ne vor îmbogăți mereu experiența vieții.  Mai cred că participarea la un astfel de atelier contribuie mult la creșterea inteligenței emoționale. Și nu în ultimul rând, îmi doresc să fiu aproape de generații noi, am nevoie să înțeleg cum se vede lumea care se înnoiește mereu în spatele nostru pe măsură ce părăsim o etapă, o vârstă sau mai multe. (Ștefania Mihalache, antrenoarea atelierului)

Atelierul se bazează pe lecturi și pe teme pentru acasă legate de subiectele discutate la fiecare dintre cele 6 întâlniri.

Dacă preferați un atelier de proză, avem aici.

pexels-mati-9517570

Structura atelierului

Ședința 1 – Poezia obiectelor – poezie vizuala, poezie concretă, poezie obiectuală

Discuție despre obiectele preferate (distincția dintre valoarea lor utiliară și valoarea simbolică). Lectura unor poezii pe tema propusă (Urmuz, Mircea Cărtărescu, Teodor  Dună). Discuție despre caligramele lui Apollinaire.

Ședința 2 – Poezia ființelor mici

Discuție despre animale de companie, insecte, păsări. Ființe mici care ne plac și ființe mici de care ne temem (preferințe/ repulsii)

Lectură de poezie: Tudor Arghezi, Simona Popescu

Ședința 3 – Poezie despre mine, poezie despre adolescență (emotii –pornind de la filmul Inside out).

Discuție despre cum se exprimă emoțiile în poezie, emoțiile în ipostaza de personaje

Lectură de poezie:  poezie  despre adolescență (Nichita Stănescu, Ana Blandiana)

Ședința 4 – Poezia și personajele (personaje poetice)

Discuție despre personajele preferate din filme, cărți etc. (personaje de proză versus personaje poetice – inventarea unui personaj în poezie)

Lectură de poezie: Mircea Ivănescu (Mopete și ipostazele, Mopete și timpul pierdut)

Ședința 5 – Poezia viselor

Discuție despre vise. (Visul în poezie, poezie despre vis)

Lectură de poezie: Leonid Dimov, Virgil Mazilescu, Judith Meszaros, Mircea Cărtărescu (dar și texte extrem-contemporane de ex. un poem de Vlad Drăgoi)

Ședința 6 – Poezia ca inventare a unui limbaj nou

Discuție pornind de la Marele Uriaș Prietenos (discuție despre diferențe, despre comunicarea cu un altul diferit și discuție despre limbaj încifrat)

Lectură de poezie: Nina Cassian – Versuri în limba spargă (Exercițiu: să „traducem” un poem în limba spargă în limbajul obișnuit – vom avea la final mai multe variante), Virgil Teodorescu  – Poem în limba leopardă

Detalii organizatorice

Le găsiți pe toate pe coloana din stânga. Pentru orice nelămuriri, sunați-o pe Simina Diaconu la 0732009198 sau scrieți-i la simina at motanov punct ro.

Antrenoarea atelierului

Foto: Ema Cojocaru

Ştefania Mihalache (n. 1978, Braşov) debutează în volumul colectiv „Junii 03. Antologia tinerilor prozatori brasoveni”, editat de revista Interval în 2003. În 2004 îi apare romanul „Est‑falia” (Editura Paralela 45, Editura Casa de Pariuri Literare, 2022).

În 2010 a publicat romanul „Poemele secretarei” (Editura Cartea Românească, Editura Casa de Pariuri Literare, 2022), nominalizat la premiul „Tânărul prozator al anului” (Gala tinerilor scriitori, 2011). A lucrat ca scenarist la Media Pro Pictures.

În 2012 a obținut titlul de Doctor în Filologie la Facultatea de Litere din Bucureşti.

A debutat în  poezie cu volumul „Sisteme de fixare și prindere” (Editura Nemira, 2016), nominalizat la Premiile Radio România Cultural și distins cu Premiul Matei Brâncoveanu pentru Literatură acordat de Fundația Alexandrion.

În 2019 a apărut volumul de critică literară „Copilăria. Reconstituiri literare după 1989” (Editura Paralela 45), nominalizat la Premiile Observator Cultural, secțiunea Critică /istorie/ teorie literară. În același an a primit, în Franța, Premiul Boccace pentru proză scurtă.

A urmat, în 2021, volumul de poezie „Cronica Akasha” (Editura Nemira), nominalizat la Premiile Radio România Cultural și Premiile Observator Cultural.

Ștefania Mihalache este prezentă cu poeme în antologia de poezie românească și spaniolă Sombras, incendios y desvanes (Umbre, incendii și mansarde), Editura Vaso Roto, Madrid și Guadalajara (2021).

În 2022 a publicat „Gene dominante”, povestiri, la Editura Humanitas, laureată a premiului „Observator Lyceum”, 2023. Unul dintre textele volumului a fost montat în cadrul spectacolului „Antologia dispariției“, după proză feminină contemporană, în regia lui Radu Afrim. Participă cu povestiri în antologia de proză scrisă de femei, „Retroversiuni” (Editura Paralela 45, 2023), Retroversiuni 2. Blocaje (Editura Paralela 45, 2024), Lucruri mărunte. Copilăria în comunism (Editura Muzeelor Literare, 2023), Garderoba (Ed. Paralela 45, 2024).

În 2024 publică volumul de poezie „Sunt liniștită, mi-e frică“ la Editura Paralela 45, carte-album cu ilustrații de Laurențiu Midvichi.

Explorează mai mult